Kuuletko tanssin, eli mitä kuunnella tangomusiikissa?
Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran 22.2.2018 Christer Jansenin tangoblogissa (tangochrister.blogspot.com).
Monet seuraajat tanssivat argentiinalaista tangoa silmät
kiinni, mutta oletko koskaan yrittänyt tanssia täysin vaimentavat
kuulosuojaimet päässä? Maailmassa ei liene monta tanssilajia, jota
tanssittaisiin ilman musiikkia, eikä tango todellakaan kuulu siihen joukkoon.
Jos olet joskus tehnyt tangokuvioita ilman musiikkia, se on ollut motorista
harjoittelua, ei tanssia. Vain musiikki antaa tanssiparin yhteiselle liikkeelle
mielekkyyden, synkronoi kaksi tajuntaa yhteen ja saa parhaimmillaan aikaan
yhteisen kokemuksen, jossa musiikki, liike ja toisen ihmisen kohtaaminen
sulautuvat yhteen suurta mielihyvää tuottavaksi elämykseksi.
Tapahtuuko tämä sulautuminen sitten ihan automaattisesti,
laitetaan vain levy soimaan ja otetaan askelia? No ei tietenkään! Aivan samoin
kuin meidän täytyy mukautua tanssipartnerimme fyysisiin mittasuhteisiin,
reagointinopeuteen jne., meidän pitää mukautua kulloinkin soivaan musiikkiin.
Jos aina vain tamppaamme samalla tavalla eteenpäin musiikista pahemmin
välittämättä, koko tanssimme muuttuu yhdentekeväksi, mutta jos pyrimme yhdessä
ilmaisemaan musiikissa tapahtuvia asioita, pääsemme tuohon yhteiseen
kokemukseen tai ainakin lähemmäksi sitä.
Tässä artikkelissa esittelen tärkeimpiä asioita joita
musiikissa kannattaa kuunnella ja annan vähän vinkkiäkin kuinka niitä voisi
ilmentää tanssissa. Pyrin käsittelemään aihetta käytännönläheisesti tanssijan
näkökulmasta ja välttämään itselleni niin rakkaita musiikinteorian käsitteitä,
mutta saatan toki sirotella niitä joukkoon sellaisten iloksi, joita teoria
kiinnostaa.
Perussyke eli pulssi eli biitti
Kaikki paritansseissa käytetty musiikki perustuu kiinteään,
tasaisena toistuvaa sykkeeseen. Se on kuin musiikin sydämenlyönnit mutta ei
kiihdy tai hidastu rasituksen tai mielialan mukaan vaan pysyy samana kappaleen
alusta loppuun, ehkä mahdollista loppuhidastusta lukuun ottamatta. Musiikille syke
merkitsee samaa kuin talolle runkorakenne: Kaikki muu kiinnittyy siihen joko
välittömästi tai välillisesti.
Jos olet käynyt soittotunneilla, tunnet ehkä laitteen nimeltä
metronomi. Se naksuttaa tätä tasaista sykettä siihen tahtiin mikä siihen on
asetettu. Sykkeen tiheyttä kutsutaan tempoksi, ja tangomusiikin perussyke on
tyypillisesti n. 60 iskua minuutissa mutta voi vaihdella kappaleesta ja
tulkinnasta riippua välillä 55 – 75 isk./min. Sattumoisin tälle alueelle
asettuu myös monen kansalaisen lepopulssi joten voidaan kauniisti ajatella että
musiikin syke toimii kuin sydäntentahdistin, joka tahdistaa kaksi sydäntä
yhteiseen sykkeeseen. J Milongassa
meno on villimpi eli 75 – 115 isk./min.
Tässä sama kappale sekä tangon että milongan tempossa:
Tango, D’Arienzo: https://youtu.be/XgTzBk4YkGU
Milonga, D’Agostino: https://youtu.be/jKvM3P0iNSs
Syke koostuu iskuista, joita ei välttämättä isketä millään
vaan jotka hahmottuvat kuulijalle musiikin virrasta. Muihin tanssimusiikin
lajeihin verrattuna argentiinalaisen tangon erikoisuus onkin se että syke
löytyy melodioista eikä sitä tarvitse alleviivata lyömäsoittimilla. Tässä ei
sinänsä ole mitään mystistä koska kyse on ihmisen luontaisesta tavasta
hahmottaa musiikkia. Suurin osa ihmisistä pystyy kyllä löytämään sykkeen jopa
yksinkertaisesta melodiasta.
Ei varmaan ole ollut yhtään argentiinalaisen tangon
alkeiskurssia jossa ei olisi opeteltu kävelemään perussykkeen eli perusiskujen
tahtiin. Tämän asian tärkeyttä ei voi kyllin korostaa. Ihmisillä on erilaisia
valmiuksia hahmottaa sykettä ja toteuttaa sitä omassa liikkeessään, ja jos
tunnet asian vaikeaksi, harjoittele, harjoittele ja harjoittele! Jos hienojen
askelkuvioiden ja muiden härvelien yrittäminen saa tarkkaavaisuutesi
herpaantumaan ja hukkaat sykkeen, unohda härvelit ja palaa perusasioihin! Jos
olet jo luovuttanut ja lähdet siitä, että liikuskelet oman sisäisen sykkeesi
tahtiin ja annat tangomusiikin olla vain taustamusiikkia, ota huomioon, että
tanssipartnerisi kaiken todennäköisyyden mukaan hahmottaa sykkeen sinua
paremmin ja kärsii siitä, ettei saa astua musiikin tahtiin.
Tämä, mitä olen sanonut sykkeessä pysymisen tärkeydestä,
koskee yhtälailla seuraajia kuin viejiäkin. Viejä voi joutua epätoivon
partaalle jos seuraaja ei astu askeleitaan iskulle vaan laahaa itsepintaisesti
jäljessä tai astua tipsuttelee ennen aikojaan, ja tämän seurauksena jatkossa
tuskin enää syntyy cabeceokontaktia kyseisten tanssijoiden välille. Erityisesti
giroissa seuraajan vastuu sykkeessä pysymisestä on suuri.
Sykkeen eri tasot
Länsimaisessa musiikissa – jota tangokin mitä suurimmassa
määrin on – aika voidaan aina jakaa kahdella tai vaihtoehtoisesti kolmella.
Tähän perustuvat myös nuottikirjoituksen aika-arvot: kokonuotti, puolinuotti, neljäsosanuotti,
kahdeksasosanuotti jne.
Siis jos ajatellaan kahden perusiskun välistä aikaa, se
voidaan jakaa tangossa ja milongassa kahteen ja valssissa kolmeen osaan. Näin
perusiskujen väliin muodostuu sivuiskuja, tai kuten yleensä puhutaan, vahvojen
iskujen välissä on heikkoja iskuja. Tangon sykkeessä on täten siis kaksi tasoa
eli vahva-vahva ja vahva-heikko-vahva-heikko, joista jälkimmäinen sykkii puolta
nopeammin. Argentiinalaiset opettaja käyttävät vahvasta iskusta usein termiä tiempo
ja heikosta iskusta termiä contratiempo.
Se, miten kuulija havaitsee vahvat ja heikot isku, on
taaskin hahmotuskysymys, mutta kappaleen sovitus ja soiton iskutus voivat
ohjata tätä hahmotusta korostamalla jompaakumpaa tasoa. Kuunnellaanpa tästä
esimerkkinä maailman toiseksi tunnetuin tango kolmena eri tulkintana!
Carlos Di Sarli korostaa aina vahvasti perusiskuja, ja tämä
antaa musiikin hahmottamiseen selkeyttä, jonka ansiosta Di Sarlin levytykset
lienevätkin tangotuntien suosituinta ohjelmistoa:
https://youtu.be/U6U0vVP6Mjo
Juan D’Arienzo puolestaan korostaa perus- ja sivuiskuja
lähes tasapuolisesti, mikä saa sykkeen tuntumaan puolta nopeammalta:
https://youtu.be/0z_fP0UsYKk
Jonkinlaisena välimuotona voitaisiin pitää 1920-1930-luvun
vaihteen ”kävelytangoa”, jossa on juurevat perusiskut ja kevyemmät väli-iskut. Tämä
antaa askeleeseen mukavasti keinahtavan tunnun ja houkuttelee koristelemaan
väli-iskuja pienillä kengänkärkitäpeillä. Orquesta Típica Victor soittaa näin:
https://youtu.be/DadmXdp0wY0
Nuottikirjoituksella iskutus näyttää tältä:
Kannattaa tiedostaa että Di Sarli ja D’Arienzo tavallaan
edustavat iskutuksen käsittelyssä ääripäitä eli vain harva orkesteri soittaa
yhtä coolisti kuin Di Sarli tai yhtä hakkaavasti kuin D’Arienzo. Esimerkiksi
useimmat ääni 1940-luvun aksentoitua melodista tyyliä edustavat orkesterit (Laurenz,
Tanturi, Troilo jne.) korostavat saman kappaleen sisällä vuoroin perus- ja
vuoroin kaksinkertaista iskutusta.
Kuinka sitten pitäisi tanssia kun kuulee että musiikki
etenee kaksinkertaisessa sykkeessä? Pitäisikö D’Arienzon tahtiin astella aina
puolta nopeammin kuin Di Sarlin tahtiin? Ei toki, siitä tulisi aivan liian
rauhatonta, mutta perussykkeen mukaan astelu on toisaalta tylsää jos musiikki
kertoo muuta. Kun musiikkia kuuntelee, löytää kyllä paikkoja, joissa täytyy
astua myös sivuiskuille. Näitä on D’Arienzon tulkinnoissa toki muita useammin,
mutta kyllä Di Sarliltakin löytyy kohtia, joissa cortado-askel tai nopea
cruzada on paikallaan. Oikea musiikki ei ole koskaan pelkkää samana toistuvaa
sykettä!
Täytyy vielä mainita että sykkeessä voidaan hahmottaa myös
ylempi taso jossa joka toinen perusisku hahmottuu vahvemmaksi kuin niiden
välissä olevat perusiskut. Tällöin syke tavallaan harvenee puoleen, ja tämä
vastaa niitä hitaita askelia joita tangotunnilla myös harjoitellaan. Jos
esimerkiksi viulu soittaa laulavan melodian, jonka sävelet kestävät kahden tai
useamman perusiskun verran, tuntuu varmasti paremmalta myös astella hitaasti
tähän tahtiin.
Rytmiset poikkeamat eli epäiskut
Sykkeen päälle muodostuu kappaleen rytmi eli kaikkien
soivien ajallisten tapahtumien kokonaisuus. Rytmisistä poikkeamista puhutaan
jos tapahtuma ei mene yksiin perussykkeen kanssa. Poikkeamatyyppeinä erotellaan
mm. synkooppi ja takapotku, mutta yhtä kaikki kysymys on siitä että jossain
kohtaa sivuisku korostuu voimakkaampana kuin perusisku. Tästä on perinteisesti
käytetty sellaista hieman ristiriitaista termiä kuin epäisku vaikka iskustahan
siinä nimenomaan on kysymys.
Epäiskuja on hauska hyödyntää tanssissa sovittamalla niiden
kohdalle cortado-askel tai jokin muu nopea ja voimakas liike. Useimmiten tämä
vaatii kappaleen hyvää tuntemusta koska tangomusiikin luonteeseen kuuluu että
epäiskuja esiintyy vain tarkoin valituissa paikoissa.
Kun Juan D’Arienzoa on nimitetty sykkeen kuninkaaksi (El Rey
del compás) niin Rodolfo Biagi olisi varmastikin epäiskujen kuningas. Hänen
tulkintansa Unión civica –tangosta on varsinainen ilotulitus, mutta tanssijan
kannattaa tuntea kappale aika hyvin jotta voisi ottaa ilon irti yllättäen ja
pyytämättä tulevista epäiskuista:
https://youtu.be/pvjPE1zbZXg
Hiljaisuus: tauot ja säkeet
Tähän saakka olemme puhuneet siitä miten sykettä ja iskuja
tanssitaan, mutta mitä sitten tehdään kun syke taukoaa? Itse asiassa on aivan
yhtä tärkeää tanssia hiljaisuutta kuin soivaa musiikkia, mutta mitä musiikissa
ajoittain esiintyvä hiljaisuus meille kertoo?
Jokseenkin kaikki tangokappaleet ovat olleen alun perin
lauluja. Kun ihminen laulaa, hänen on hengitettävä välillä sisään, ja
sisäänhengitysten välillä laulettavaa kokonaisuutta sanotaan säkeeksi eli
fraasiksi. Laulun säe vastaa yleensä myös paperille kirjoitetun laulutekstin
riviä eli runonsäettä. Tämä säerakenne on niin perustavanlaatuinen tekijä että
se ulottuu kaikkeen musiikkiin ehkä radikaaleimpia avantgarde-kokeiluja lukuun
ottamatta.
Tangotunneilla usein lasketaan kahdeksaan kun etsitään
kahdeksan perusiskun mittaisia kokonaisuuksia. Tangomusiikin säkeet käsittävät
tosiaan yleensä 8 perusiskua, mutta joskus säkeen pituus voi olla 4 tai 16
iskua. Yhtä kaikki seitsemän perusiskun jälkeen olisi tarkoitus pysähtyä
kahdeksannen ajaksi, ja tämähän vastaa juuri sitä mitä laulaja tekee
laulettuaan säkeen: hengittää. Tangotanssi hengittää siten että ei marssita
koko ajan tasaiseen tahtiin vaan tanssitaan ensin yksi säe, sitten toinen jne.
Laskeminen on kuitenkin tylsää, ja siihen keskittyminen
häiritsee tanssimista. Kuuntelemalla pääsee samaan lopputulokseen paljon
luonnollisemmin koska musiikin säerakenteen ansiosta tanssijan hengähdyspaikat
löytyvät kyllä musiikista.
Millaista hiljaisuutta sitten etsimme musiikista? Emme
välttämättä löydä täyttä hiljaisuutta, mutta jokin muuttuu musiikissa aina
säerajalla. Jos laulaja on äänessä, hän vetää henkeä juuri näissä paikoissa, ja
jos jokin soitin soittaa melodiaa, sekin pitää säkeen päätyttyä pienen tauon.
Tangomusiikin erityispiirteisiin kuuluu että säerajalla jokin soitin,
useimmiten piano, soittaa eräänlaisen musiikillisen välimerkin joka laittaa
pisteen tai pilkun säkeen loppuun. Se voi olla jokin juoksutus,
murtosointukuvio tai vaikka yksittäinen korkea sävel (”plimpautus”). Usein
tällainen paikka tarjoaa seuraajalle tilaisuuden harjoittaa luovuutta. Kun
viejä pysähtyy, seuraaja voi koristelullaan tanssia tuon pienen musiikillisen
välimerkin.
Kun orkesterikin näin selvästi ohjaa tanssijaa hahmottamaan musiikin
säkeet, kysymys ei ole merkityksettömästä asiasta. Aivan käytännön vihjeenä
välimerkki kertoo, että jos viejä aikoo aloittaa jonkin useampia askelia
käsittävän kuvion, se kannattaa tehdä mahdollisimman pian säkeen alun jälkeen,
jotta kuvio olisi valmis kun tanssin on aika hengittää seuraavan kerran. Giron
eri versiot käsittävät 4 – 7 perusiskua joten ihan säkeen loppupuolella giroa
ei kannata aloittaa ellei nimenomaan halua sitoa kahta säettä yhteen.
Kun oppii kuuntelemaan säkeitä, alkaa myös hahmottaa
säkeiden välisiä suhteita. Usein säkeet muodostavat pareja, joista ensimmäinen,
melodiselta suunnaltaan nouseva, tuntuu ikään kuin kysymykseltä ja toinen,
suunnaltaan laskeva, vastaukselta. Toinen suhdetyyppi, nimeltään sekvenssi,
muodostuu kun samaa melodianpätkää toistetaan useamman kerran eri
sävelkorkeuksilta. Näitä yhteen liittyvä säkeitä voi tanssia vaikkapa siten
että toistaa saman askelkuvion hieman varioituna, esimerkiksi ensin toiseen ja
sitten toiseen suuntaan.
Musiikin karaktääri
Kenellekään tuskin lienee yllätys jos musiikki muuttaa
luonnettaan kesken kappaleen: Rytmikkäästi hakkaava jakso voi äkkiä vaihtua
laulavaan melodiaan ja päinvastoin. Tällaiset kontrastit ovat itse asiassa
paljon yleisempiä argentiinalaisessa tangossa kuin monessa muussa
tanssimusiikin lajissa. Tämä tarjoaa tanssijoille suuret mahdollisuudet
varioida tanssityyliään ja löytää eri näkökulmia tanssikappaleeseen.
Niinpä kun viulu soittaa herkkää melodiaa, askelet saattavat
venyä usean perusiskun mittaisiksi tai lineaariset liikkeet vaihtua pyöriviin.
Kun taas bandoneonit hakkaavat rytmikkäästi, askel käy voimakkaammaksi ja
askellus tiheämmäksi.
Suomessakin muutamaan kertaan opettanut tango-opettaja ja
kuvataiteilija Murat Erdemsel on havainnollistanut tangomusiikin
karaktäärinvaihdoksia kuvataiteen keinoin. Hän on käyttänyt hahmopsykologi Wolfgang
Köhlerin käsitteitä bouba ja kiki ja luonnehtinut näitä
maalauksissaan:
http://muraterdemsel.com/MusicPaintingsConcept.html
Musiikin kerrokset ja eri soittimet
Kaikkea mitä edellä on puhuttu voi esiintyä musiikissa
yhtaikaa eri tasoilla. Niinpä jos bandoneonit jatkavat samaa hakkaavaa melodiaa
kuin edellisessä jaksossa mutta viulu alkaa laulaa pitkin sävelin, tanssija voi
valita kummanko karaktäärin mukaan tanssii. Tämä on erityisen tyypillistä D’Arienzon
sovituksille: Lähes kaikissa levytyksissä on kiihkeän iskutuksen keskellä vähintään
yksi jakso, jossa viulu loihtii mitä ihanimman melodian rytmikkään taustan
päälle. Aiemmin esillä olleessa El Choclon levytyksessä ensimmäinen viulusoolo
tulee jo 22 sekunnin kuluttua alusta:
https://youtu.be/0z_fP0UsYKk?t=22
Koska tangot ovat alun perin lauluja, tangokappaleen päämelodia
on alkuperäinen laulumelodia, jonka laulaja esittää ja joka soi
instrumentaalijaksoissa myös soittimissa. Mutta koska tangokappaleet ovat
kaikkea muuta kuin tylsiä, niissä on myös muita melodioita. Yhtaikaa päämelodian
kanssa soivaa, usein karaktääriltään erilaista melodiaa kutsutaan
vastamelodiaksi, ja tällainenhan tuo D’Arienzon viulumelodiakin juuri on. Varsinainen
laulavien vastamelodioiden mestari on kuitenkin Carlos Di Sarli. Kuunnellaanpa
hänen vastamelodiansa El Choclon hakkaavalle päämelodialle kohdasta 1:04:
https://youtu.be/U6U0vVP6Mjo?t=1m4s
Vastamelodia antaa tanssijalle taas uusia mahdollisuuksia
löytää tanssiinsa uusia sävyjä. Vaikka kappaleen rakenteeseen kuuluisi
päämelodian toistuminen jossakin paikassa, vastamelodia tarjoaa tarttumapinnan,
jonka kautta tanssijan ei tarvitse toistaa samaa kuin edellisellä kerralla.
Kappaleen rakenne
Tuossapa tulikin mainituksi tangokappaleen rakenne – mitä
siitä pitäisi tietää? Itse asiassa olemme jo käyneet läpi kaikki ne tekijät
joita tanssija tarvitsee rakenteen hahmottamiseen eli säkeet ja
karaktäärinvaihdokset. Lienee kuitenkin hyvä tietää millaista rakennetta tango
yleensä noudattaa koska tämän tiedon avulla on helpompi hahmottaa mitä
musiikissa tuleman pitää.
Tangomusiikin juuret ovat moninaiset: mustien orjien
musiikki, gauchojen laulut leirinuotioiden ääressä, eurooppalaisten
maahanmuuttajien kansanmusiikki jne. Milongoissa soitettava kultakauden tango
noudattaa kuitenkin pääosin samaa rakennetta kuin 1800-1900-luvun vaihteen
populaari laulumusiikki. Tätä kutsutaan nimellä kuplettimuoto, mikä viittaa
siihen että rakenne muodostuu säepareista (ransk. couplet) ja
säeparipareista, joita kutsutaan periodeiksi tai taitteiksi. Tyypillisesti
kuplettimuodossa on kaksi erilaista taitetta: säkeistö, jonka teksti kertoo
tarinaa, ja kertosäe eli refrengi, jonka sanat toistuvat aina samana. Puhutaan
myös A-B-A’-B-rakenteesta, jossa A ja A’ ovat säkeistöjä eri tekstein ja B
kertosäe. Kuunnellaanpa tyypillinen kupletti eli Juha Vainion iki-ihana
Saimaa-aiheinen valssi:
https://youtu.be/Zi99Bz_-_No
Tangon kultakauden tanssimusiikissa laulaja laulaa vain
jälkimmäisen säkeistön ja sitä seuraavan kertosäkeen, joskus jopa vain toisen
niistä.
Tällä sivulla on hyvin havainnollisesti analysoitu muutamien
tunnettujen tangojen rakennetta. Rivit ovat säkeitä, vihreät säeryhmät (periodit)
säkeistöjä ja siniset kertosäkeitä:
http://www.argentinetangoradio.com/musicality_handout
Kuten taiteessa aina, poikkeuksia tähän rakenteeseen toki
esiintyy. Joissakin ennen vuotta 1920 sävelletyissä tangoissa saattaa esimerkiksi
olla oman melodiansa esittelevä C-taite eli trio, ja uudemmissakin tangoissa
voi olla alussa johdanto ja lopussa ylitaite eli kooda. Nämä kaksi viime
mainittua muodostetaan useimmiten kertosäkeen melodisesta materiaalista.
Olipa kappaleen lopussa sitten toinen kertosäe tai kooda, bandoneonit
alkavat usein lopun lähestyessä kuvioida villisti kertosäkeen melodiaa, mitä
kutsutaan nimelllä variación – kysymys on siis kertosäkeen melodian
taiturillisesta muunnelmasta eli variaatiosta. Variaatio voi toki olla keskellä
kappalettakin (esim. Pedro Laurenzilla), mutta kuulija kyllä yleensä tajuaa,
ettei kappale ole vielä loppumassa.
Show-esityksissä tanssijamaestrot pistävät loppuvariaation
aikana kaikki paukut peliin ja vetävät vauhdikkaisiin gironpyörityksiin hurjat
toma- ja ganchosarjat, mutta tavallisen seuratanssijankin kannattaa variaation
soidessa miettiä olisiko varastossa vielä jotain joka ikään kuin kruunaa
tanssin.
Kuuntele myös kotona!
Mitä enemmän tanssii milongoissa, sitä enemmän tietysti
kuulee hyvää tangomusiikkia, mutta jos kuuntelee tangoa monipuolisesti myös
kotona tai töissä, musiikki ikään kuin ui tajuntaan ja tuntuu heti tutulta kun
kappale soi milongassa. Jotta kappaleita ei tarvitse olla koko ajan itse
etsimässä, kannattaa kuunnella jotain nettiradiota, joka tarjoilee valmiita
valintoja.
Oma nettiradiosuosikkini on ranskalainen Radio Tango-Velours
(http://radio.tango-velours.fr),
joka kylläkin soittelee hieman enemmän alternatiivitangoa kuin toivoisin.
Toinen suosittu kanava on Buenos Airesin kaupungin ylläpitämä La 2x4 (http://www.buenosaires.gob.ar/la2x4).
Myös nettiradiopalveluista kuten TuneIn löytyy tangokanavia, ja kännyköille ja
tableteille on myös erityisiä tangoradioappeja sovelluskaupoissa.
Argentiinalaisen tangon puolivirallinen aarreaitta on
TodoTango-sivusto (http://www.todotango.com/english),
josta tekijätietojen, sanoitusten ja nuottilehtien lisäksi löytyy myös
kuunneltavaa. Sivusto tarjoaa päivittäin vaihtuvan valikoiman hieman
harvinaisempia tangoäänitteitä, pääasiassa laulumusiikkia. Tämä noin tunnin kestävä
äänilevykonsertti löytyy osoitteesta http://www.todotango.com/english/music/play/playlist.aspx?id=1.
Vielä yksi tapa päästä käsiksi laajaan
tangomusiikkitarjontaan on suoratoistopalveluiden (Spotify, Google Play Music) tarjoama
räätälöity radiokanavatoiminto. Siinä valitaan jokin kappale tai artisti jonka
tyyppistä musiikkia haluaa kuunnella, ja palvelu antaa tulla musiikkia jonka
katsoo kuuluvan samaan lajityyppiin. Radiokanavaa voi usein myös kouluttaa eli
jos kanavan valitsema kappale on vääräntyyppinen, klikkaamalla peukku alas
-nappulaa kanava oppii olemaan tarjoamatta sopimatonta kappaletta uudestaan.
Tangomusiikin kuuntelusta on sekin hyöty että kun
musiikkityyli tulee tutuksi, pystyy tuntemattomastakin kappaleesta arvaamaan
mitä tulee seuraavaksi - esimerkiksi laulavan fraasin voi usein aavistaa jo
ennen kuin sen ensimmäinen pääisku on tullut.
Joten eipä sitten muuta kuin vastamelukuulokkeet päähän,
tangoradio soimaan ja kotiaskareisiin! Esimerkiksi imurointi sujuu varmasti
aivan uudella tehokkuudella tangon tahtiin. Ja seuraavassa milongassa korvat
auki – kun tanssit musiikkia, tanssit ihanasti!